Τρίτη 6 Δεκεμβρίου 2011

Η μόδα της ηλεκτρονικής παρενόχλησης (Έκθεση Γ΄ Λυκείου)


Η μόδα της ηλεκτρονικής παρενόχλησης

Εκατομμύρια άνθρωποι καθημερινά χρησιμοποιούν το Διαδίκτυο σαν εργαλείο για ενημέρωση και διασκέδαση. Ωστόσο από τη στιγμή που ιστοσελίδες όπως το facebook και τα blogs ανέβηκαν εντυπωσιακά σε επισκεψιμότητα ,παράλληλη άνοδο παρουσιάζουν και τα υβριστικά και συκοφαντικά μηνύματα. Καθημερινά το κατώφλι της δίωξης Ηλεκτρονικού εγκλήματος περνούν πολίτες που καταγγέλλουν την ύπαρξη τέτοιων μηνυμάτων που τους αφορούν ή άνθρωποι που καταγγέλλουν ότι εκβιάζονται προκειμένου  να μην αναρτηθούν στο διαδίκτυο πληροφορίες που θα τους βλάψουν. Ακόμη αναφέρονται και καταγγελίες από κοπέλες κυρίως που οι πρώην σύντροφοί τους αναρτούν βίντεο, φωτογραφίες ή και αγγελίες με προσωπικές στιγμές  προκειμένου να τις εκδικηθούν.

Στόχος των εκβιασμών  όπως λένε οι αξιωματικοί της ΕΛΑΣ είναι μαθητές ηλικίας από 10-18 ετών και «δράστες» είναι συνήθως συμμαθητές τους. Το αποτέλεσμα είναι μετά την ανάρτηση των μηνυμάτων το «θύμα» να εξαναγκάζεται να αλλάξει σχολείο ή ακόμη και να μετακομίζει με την οικογένειά του, καθώς δεν καταφέρνει να πείσει την τοπική κοινωνία όπου ζει πως όσα έμαθαν ή διάβασαν γι’ αυτό είναι συκοφαντικά με αποτέλεσμα να είναι το επίκεντρο της χλεύης.
Σχετικά με τα κίνητρα, όπως προκύπτει από την έρευνα, συνήθως είναι η πλάκα ή για να «ρίξουν» την ψυχολογία του στόχου τους. Για παράδειγμα, μια ομάδα παιδιών με όχι καλές επιδόσεις στα μαθήματα στοχοποιούν συμμαθητή τους που είναι πιο καλός  και αναρτούν δυσφημιστικά σχόλια γι’ αυτόν στο διαδίκτυο. Στη συνέχεια οι αποδέκτες των μηνυμάτων περιθωριοποιούν το συμμαθητή τους θεωρώντας ως αληθινά τα όσα έμαθαν γι’ αυτόν. Σε μια από αυτές τις περιπτώσεις μαθητής αναγκάστηκε να αλλάξει σχολείο.
Όπως επισημαίνουν ειδικοί «η παρενόχληση στον κυβερνοχώρο προκύπτει όταν παιδιά ή έφηβοι παρενοχλούνται μεταξύ τους μέσω του διαδικτύου ή μέσω κινητών τηλεφώνων. Πρόκειται για μια εξελισσόμενη μόδα». Ο τρόπος με τον οποίο γίνεται είναι συνήθως με αποστολή email με απειλητικό ή υβριστικό περιεχόμενο,με τη δημοσίευση φωτο ή μηνυμάτων για άλλους σε ιστολόγια ή άλλες ιστοσελίδες με σκοπό τη διάδοση φημών και ψεμάτων για κάποιο τρίτο.
Επίσης μερικές φορές προσβλητικά γραπτά μηνύματα προς κινητά τηλέφωνα στέλνονται μέσω ιστοσελίδων, χρησιμοποιώντας ο αποστολέας  τα στοιχεία του ατόμου που έβαλε στο στόχαστρό του, προκειμένου να κατηγορηθεί από τους αποδέκτες των μηνυμάτων ότι τα έστειλε εκείνος. Μια άλλη τεχνική που χρησιμοποιείται από όσους παρενοχλούν ηλεκτρονικά είναι η δημιουργία ιστοσελίδων που στοχοποιούν συγκεκριμένα άτομα, καλώντας να δημοσιεύσουν μηνύματα μίσους. Επιπροσθέτως, διάφορα άτομα αναρτούν ψεύτικα στοιχεία ταυτότητας σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης, γνωρίζονται με ανήλικα  αγόρια ή κορίτσια, κερδίζουν την εμπιστοσύνη τους και τα εκμεταλλεύονται με απρόβλεπτες συνέπειες.
Εφημερίδα  Βήμα Κυριακή 5 Ιουλίου 2009

ΑΣΚΗΣΕΙΣ
1.   Να συντάξετε περίληψη του κειμένου σε 100 - 120 λέξεις
Μονάδες 25
2.   Να αναπτύξετε το νόημα της φράσης σε μια παράγραφο 100-120 λέξεων: «η παρενόχληση στον κυβερνοχώρο είναι μια εξελισσόμενη μόδα»
Μονάδες  15
3.   Να βρείτε τον τρόπο πειθούς και τα μέσα πειθούς  της τρίτης παραγράφου
Μονάδες   5
4.   Να βρείτε τη δομή και τη συλλογιστική πορεία της τέταρτης παραγράφου.
Μονάδες 5
5.   Να γράψετε συνώνυμα για τις λέξεις  του κειμένου  που είναι υπογραμμισμένες
Μονάδες  5
6.   Να σχηματίσετε πέντε ονοματικά σύνολα με τη λέξη αποτέλεσμα
Μονάδες  5

7.   Παραγωγή λόγου.
Σε ημερίδα που διοργανώνει το σχολείο σας με θέμα «νέοι και τεχνολογία» αναλαμβάνετε, ως βασικός εισηγητής, να αναφέρετε του λόγους που γοητεύει τους νέους το διαδίκτυο με τις υπηρεσίες του, όπως το facebook, αλλά και να επισημάνετε τους κινδύνους που αυτό εγκυμονεί.
                                                            Μονάδες  40

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
1.   Το κείμενο αναφέρεται στο διαδίκτυο και στις υπηρεσίες που αυτό προσφέρει. Ειδικότερα αναφέρεται στις ιστοσελίδες που χρησιμοποιούνται ως τόπος επικοινωνίας και έκφρασης. Επισημαίνει την επικινδυνότητά τους, αφού είναι αρκετοί αυτοί που πέφτουν θύματα συκοφαντίας και εκφοβισμού. Μάλιστα οι αξιωματικοί της ΕΛΑΣ επιβεβαιώνουν το γεγονός  και υπογραμμίζουν ότι θύματα είναι κυρίως μαθητές και δράστες οι συμμαθητές τους. Τα κίνητρα είναι άνευ σημασίας ωστόσο τα θύματα πολλές φορές παραγκωνίζονται από τη μαθητική κοινότητα. Η παρενόχληση αυτού του είδους χαρακτηρίζεται από τους ειδικούς ως εξελισσόμενη μόδα. Το άρθρο ολοκληρώνεται με την παράθεση παραδειγμάτων και τεχνικών της παρενόχλησης αυτής.

2.   Εύκολα διαπιστώνει κανείς ότι η παρενόχληση στον κυβερνοχώρο είναι μια εξελισσόμενη μόδα. Αυτό συμβαίνει γιατί πολλοί νέοι, γοητευμένοι από το διαδίκτυο δε διστάζουν να χρησιμοποιούν τακτικές απερίσκεπτες και ηθικά κενές. Ωστόσο οι νέοι προκειμένου να νιώσουν ασφαλείς  και να αποκτήσουν δημοτικότητα δε διστάζουν να διασύρουν το συνάνθρωπό τους χωρίς να αναλογίζονται τις συνέπειες. Αυτή η μορφή μαζοποίησης καθιστά ολοφάνερη την ανάγκη για ανθρωπιστική παιδεία και τη θωράκιση  των νέων με αξίες και ιδανικά.

3.   Οι τρόποι πειθούς: επίκληση στη λογική. Αυτό γίνεται αντιληπτό καθώς τα μέσα πειθούς που χρησιμοποιούνται είναι τεκμήρια, δηλαδή αποτελέσματα ερευνών και παραδείγματα. Ειδικότερα παρατίθεται αποτέλεσμα έρευνας για τα κίνητρα της συμπεριφοράς των νέων  και παράδειγμα η ομάδα μαθητών με όχι καλές επιδόσεις που στοχοποιούν καλούς μαθητές.

4.   Τα δομικά μέρη της τέταρτης παραγράφου:
θεματική πρόταση: Όπως επισημαίνουν ειδικοί «η παρενόχληση … … ή μέσω κινητών τηλεφώνων.
Σχόλια λεπτομέρειες: η υπόλοιπη παράγραφος
Κατακλείδα: δεν έχει

Η συλλογιστική πορεία που ακολουθεί ο συγγραφέας είναι η παραγωγική. Ξεκινά από μια γενικότερη θέση που αφορά την παρενόχληση στο διαδίκτυο και καταλήγει σε μια ειδικότερη που αφορά τις μορφές και τους τρόπους της παρενόχλησης αυτής.

5.   υβριστικά = προσβλητικά
βλάψουν = ζημιώσουν
αποτέλεσμα = απόρροια
χλεύης = σαρκασμού,ντροπής
περιθωριοποιούν = παραγκωνίζουν

6.   αρνητικό αποτέλεσμα
μαθηματικό αποτέλεσμα
λογικό αποτέλεσμα
αναμενόμενο αποτέλεσμα
θετικό αποτέλεσμα
 
7.   ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
Επικοινωνιακό πλαίσιο: Ζητείται εισήγηση, επομένως θα πρέπει να υπάρχει προσφώνηση: Κυρίες και κύριοι» και αποφώνηση «ευχαριστώ για την προσοχή σας».
Πρόλογος
Το διαδίκτυο ή Παγκόσμιος ιστός είναι ένα παγκόσμιο δίκτυο μέσω του οποίου συνδέονται υπολογιστές και δίκτυα υπολογιστών που είναι εγκαταστημένα σε πανεπιστήμια, βιβλιοθήκες, επιχειρήσεις, ιδρύματα και οργανισμούς και επιτυγχάνεται η μεταξύ τους επικοινωνία καθώς και η παροχή στο χρήστη διαφόρων υπηρεσιών.Το διαδίκτυο αποτελεί φαινόμενο της σημερινής πραγματικότητας  καθώς διεισδύει συνεχώς στην καθημερινή μας ζωή.

Α ζητούμενο
  Οι νέοι έρχονται σε επαφή με νέες μορφές τεχνολογίας
  Ελκυστικό μέσο που τους παρασύρει σε πολύωρη εργασία τους νέους
  Ταχύτατη μετάδοση μηνυμάτων που αντικαθιστά τους παραδοσιακούς τρόπους επικοινωνίας
  Παρουσιάζονται νέες μορφές επικοινωνίας στην κατά πρόσωπο επικοινωνία
  Αλλάζει στην ψυχαγωγία, διεθνή δικτυακά παιχνίδια

Β ζητούμενο
Κίνδυνοι διαδικτύου
  Παραποιείται πιο εύκολα η πληροφορία
  Υπέρμετρη ελευθερία στη διακίνηση ανεξέλεγκτου υλικού στις ιστοσελίδες του διαδικτύου
  Παραβίαση προσωπικών δεδομένων, κλοπή της πνευματικής ελευθερίας
  Η μόδα, οι διαφημίσεις, η ξενομανία ωθούν το χρήστη  στη στείρα αφομοίωση όσων παρακολουθεί και τον βυθίζουν στην ομοιομορφία
  Η απομόνωση και η αλλοτρίωση από το συνάνθρωπο έχει ως συνέπεια την επικοινωνία μέσω διαδικτύου προκειμένου να υπάρχει κάποια επαφή. Οι σχέσεις γίνονται επιδερμικές και επικρατεί  η ανωνυμία.

Επίλογος
Το διαδίκτυο έφερε επανάσταση στο χώρο της πληροφορικής και αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για τον άνθρωπο.Η νέα γενια μολονότι παρουσιάζει ανωτερότητα στη χρήση του Η/Υ έναντι των ενηλίκων χρειάζεται και η πείρα των μεγάλων για μια ασφαλή και ορθολογική χρήση των πολυμέσων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Ενδεικτικές απαντήσεις Κ.Ε.Ε. για τα λατινικά 2023

Οι ενδεικτικές απαντήσεις της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων Γενικών Λυκείων για το μάθημα των Λατινικών Ημερησίων και Εσπερινών Λυκείων.